Automatisering geeft de apotheker meer tijd voor klanten

Automatisering in apotheken geeft je meer tijd voor het adviseren van patiënten.

Collecting products from vending machine

Een apotheek die inzet op persoonlijk advies, is een apotheek die succesvol is. Daarom kiezen meer en meer apothekers voor automatisatie en robotisering. De opgeleverde tijdwinst wordt dan aan de klant besteed. Producent MediTech heeft dit goed begrepen en voorziet apotheken van robots en vendingmachines. Een gesprek met Timon Dejonghe, general manager van MediTech.

Waarom kiest een apotheker voor een robot in zijn zaak?

Een robot neemt veel eenvoudige, maar toch noodzakelijke taken uit handen van de apotheker waardoor hij meer tijd krijgt voor de klant. Hij moet zich namelijk niet meer bezighouden met het sorteren van de medicijnen of het bijhouden van de stock. Alles wordt automatisch gedaan. De apotheker gooit eigenlijk letterlijk alle medicijndoosjes in een bak en de robot zet alles op zijn plaats.

Welke voordelen zijn er nog?

Wanneer de apotheker een voorschrift overhandigd krijgt, worden de gewenste medicijnen ingegeven en levert de robot deze simpelweg aan. Ondertussen heeft de apotheker de tijd om een praatje te doen met de klant en meer uitleg te geven over het gebruik van de medicatie. Een win-win situatie.
 

Er verschijnen her en der ook verkoopautomaten, hoe gaat dat in z’n werk?

Klopt. Enerzijds worden onze MT. Matic verkoopautomaten gebruikt om producten zonder voorschrift aan te kopen, en anderzijds om bestellingen op te halen. Stel je hebt een voorschrift maar de apotheek heeft jouw product niet in stock. De klant krijgt dan een code waarmee hij later zijn product kan komen afhalen aan de automaat. Op basis van de persoonlijke code neemt de robot de medicijnen uit de aangevulde stock en zet ze klaar voor de klant. De klant betaalt met de kaart, en kan de medicijnen uit de muur halen. Ook na sluitingstijd. Zo makkelijk is het.
 

Kan je enkele voorbeelden geven van producten die via een verkoopautomaat verkocht worden?

Ja, tuurlijk. Bijvoorbeeld zonnecrème, melkpoeder, vitamines, shampoos en dergelijke kunnen hierin verkocht worden. De klant kiest de producten aan de hand van het aanraakscherm. De robot neemt de producten uit de stock en deponeert ze in de schuif. Ze betalen met de kaart, mobiel of contactloos via de ingebouwde betaalautomaat. De schuif wordt ontgrendeld en de klant neemt zijn producten eruit. 

Hoe weet de apotheek dat er geen fouten gemaakt worden?

We hebben hiervoor een extra veiligheid ingebouwd. Als de medicijnen aangeboden worden, nemen we een foto van de bestelling. Wanneer de klant de medicatie ophaalt, nemen we na 30 seconden nog eens een foto. Zo zijn we zeker dat alles is weggenomen en is er geen discussie mogelijk.

Hoe voorkom je dan dat minderjarigen in contact komen met bepaalde producten?

Om te vermijden dat er minderjarigen iets aankopen is er een adult control ingebouwd. Da’s gewoon een ID-lezer en dat werkt heel efficiënt.
 

Zijn er nog andere toepassingsmogelijkheden?

Veel apotheken hebben nu al een webwinkel. De klant heeft dan de optie dat ze de bestelling de dag zelf komen ophalen via de automaat of het een dag later thuis laten leveren.
 

Kortom, automatisering zorgt hier voor een extra troef.

Absoluut! Het zorgt ervoor dat de apotheker zich kan bezighouden met waar het echt om draait: de klant. De band en de loyaliteit met hen wordt weer sterker en het is een extra tool om mee te zijn met de toekomst.

Uw klant heeft al gekozen? En u?

Breng me in contact met de geschikte leverancier

Gebruiksgemak

Timon Dejonghe

General Manager Meditech

« Op een hete vakantiedag ergens in het zuiden, was ik op zoek naar een verkoopautomaat die zonnemelk verdeelde. Natuurlijk was het vak waarin de zonnemelk moest staan, leeg. Zo kwam ik op het idee om een verkoopautomaat te verbinden met de robot van de apotheek. En dat was het begin van de MT.Matic. »