Hoe maak ik van mijn verkoopautomaat een succes? 5 tips!
Lees meer
Generatie Z: verslingerd aan selfservice
Generatie Z lijkt vergroeid met de smartphone. In een innovatieve, hypergeconnecteerde maatschappij kiest deze generatie altijd en overal voor gemak, keuze en toegankelijkheid. Selfservice is daar onlosmakelijk mee verbonden. Het bestaat in allerlei vormen: dienst-na-verkoop (chatroom, FAQ, online helpdesk enz.), bestelapps, orderkiosken, automaten, enzovoort.
Wie is generatie Z?
Generatie Z bestaat uit jongeren die zijn geboren na 1995. Het is een hypergeconnecteerde generatie, geboren in een innovatieve maatschappij waarin smartphones, internet en sociale media de boventoon voeren. Een generatie die informatie verwerkt en wegzapt in 8 seconden. De vorige generatie, generatie Y of de millennials genoemd, had daar nog 12 seconden voor nodig. Generatie Z zit minder goed bij kas, maar zet met haar unieke koopverwachtingen toch de markt op haar kop.

Wanted: gemak en beschikbaarheid
Deze generatie is ook ongeduldig: het verwacht een steeds groter gemak en wil dat alles 24/7 beschikbaar is. Ze nemen geen genoegen meer met de normale openingsuren van winkels. Selfservice biedt op vele nieuwe uitdagingen een pasklaar antwoord. En ook jouw zaak wint erbij ...

Doel van verkoopautomaten
Philippe Vergught Zaakvoerder Inter-Confort“Een verkoopautomaat moet de handelaar onder meer de mogelijkheid bieden om zijn omzet te verhogen en de klok rond beschikbaar te zijn.”
Selfservice boost je inkomsten
Selfservice bevalt generatie Z helemaal, maar jij kunt er ook je winst mee verhogen. Een Amerikaanse fastfoodketen stelde bijvoorbeeld vast dat de bestellingen die via haar app worden gedaan gemiddeld 20 % duurder zijn dan de bestellingen rechtstreeks aan de kassa. Meestal is dat omdat de klanten ingrediënten toevoegen. Vanuit diezelfde beleving verwachten analisten dat ook McDonald’s zijn verkoop zal verhogen met meer dan 2 miljard euro dankzij het inzetten van orderkiosken.

Meer tevreden klanten
Over enkele jaren zal de interactie tussen klanten en personeel nog verminderen. Selfservice is dus meer dan ooit de toekomst. En aangezien generatie Z heel gevoelig is voor technologie, zijn selfservice en betaalautomanten ideaal om de klanttevredenheid te versterken. Deze generatie houdt van merken en winkels die inspelen op hun noden. Jonge klanten willen een unieke en persoonlijke microbeleving. En omdat ze steeds vaker zelf een oplossing voor hun probleem of nood zoekt en vindt, hebben ze minder frustraties en een betere aankoopbeleving. Dat maakt van hen tevreden klanten en potentiële ambassadeurs voor jouw merk!
Welke vormen van selfservice zijn er?
- Een app voor de smartphone (bestelling, DIY ...)
- Verkoopautomaten
- Orderkiosk of andere selfservice-automaten
- Chatroom voor dienst-na-verkoop
- Chatroom voor hulp bij een online bestelling
- 100 % geautomatiseerde winkel
Belang van het omnichannel-aanbod
Tot slot een kleine tip: vergeet je basisaanbod niet. Een goede aankoopbeleving bieden via alle kanalen (fysieke winkel, webshop, selfservice enz.) is tegenwoordig een must. Daarom kaderen selfservice en betaalautomaten perfect in een omnichannel-strategie.