• Alles over selfservice en betaalautomaten.
Home / Blog /

Hoe onderscheid ik me van de concurrent?

 

Hoe onderscheid ik me van de concurrent?

Hoe onderscheid ik me van de concurrent? Een vraag waar vele handelaars weleens wakker van liggen. De concurrentie is genadelozer dan ooit. Grote supermarkten zetten winstmarges almaar meer onder druk. En voor de winkel om de hoek wordt het steeds moeilijker om te overleven. Ontdek hier hoe jij het verschil kan maken.

Je bent goed in je vak, vertel het ook verder.

Je kent je producten door en door, je weet wat de mogelijkheden zijn. Aarzel dus niet om je vakkennis te delen. Geef jouw klanten tips hoe ze iets moeten bereiden, wat ze verder met jouw product nog kunnen doen. Geef hen weetjes, achtergrondkennis, organiseer proeverijen, workshops, maak een YouTube-filmpje waarin je jouw ambacht demonstreert, … Klanten vinden het leuk als ze iets bijleren. Het geeft hen het veilige gevoel dat je weet waarmee je bezig bent.

Word een krak in je vak

Voor jou is de klant geen nummer

Klanten kiezen niet altijd voor het goedkoopste. De mens is namelijk een raar beestje. Naast beterkoop is hij ook op zoek naar beleving, erkenning en vooral ook herkenning. En hier kan jij het verschil maken.

Want iemand die dagelijks in zijn winkel staat, kent zijn klanten. En dan nog liefst bij de voor- of familienaam. Even vragen hoe het met de hond gaat, of met de kinderen. Het is een kleine moeite en voor veel mensen doet het deugd om daarover aangesproken te maken. Je geeft hen het gevoel dat ze bijzonder zijn. Zo werk je aan een betere klantbeleving in je zaak. 

Hogere productiviteit na lunchbreak met selfservice

Lees meer

Automatisering geeft de apotheker meer tijd voor klanten

Lees meer

Focus op één product

Stel, je bent een warme bakker en je wil je onderscheiden van de supermarkt. Hoe doe je dat? Heel eenvoudig: kies één item uit je gamma en wordt daarin extreem goed. Zorg bijvoorbeeld dat je de lekkerste éclairs bakt van de hele streek. Met zelfgemaakte crème, verschillende smaken, verrassend exotisch, maar ook klassiek. Jouw sterproduct.

Voor een slager net hetzelfde verhaal: ben je bijvoorbeeld goed in het roken van charcuterie? Leg je daarop toe. Zorg dat je een topproduct ontwikkelt dat een echte publiekstrekker wordt.

Je blijft dichtbij je klanten, altijd en overal.

Het is onmogelijk om jouw zaak net zo lang open te houden als een supermarkt. Want het kan niet de bedoeling zijn dat je een slaaf wordt van je eigen zaak. Daar is niemand mee geholpen, zelfs jouw klanten niet. Daarom kan online aanwezigheid via een webshop, of een verkoopautomaat een goede optie zijn om 24 op 24 beschikbaar te zijn voor je klanten. Bovendien kan je andere producten verkopen in een vending machine dan frisdrank, brood of snoep. De mogelijkheden zijn zo goed als eindeloos. 

Banner verkoopautomaat
  • Thema:
  • Succesvol ondernemen
  • Categorieën:
  • Convenience
  • Online
  • Veiligheid
  • Communicatie
  • 24 7 beschikbaar
  • Customer experience
  • Loyaliteit
  • Personaliseer
  • Type: