• Alles over selfservice en betaalautomaten.
Home / Blog /

Tip 2: Eerst klantkennis, dan een goede customer experience.

 

Tip 2: Eerst klantkennis, dan een goede customer experience.

Een goede klantbeleving valt of staat bij wat je (nog) niet weet over je klanten. Met die kennis maak je het verschil ten opzichte van de concurrenten, op korte en lange termijn. Maar hoe begin je eraan? Wel, heel eenvoudig: praat met je klanten en luister. Alleen zo voldoe je aan hun behoeften en garandeer je je klanten de perfecte koopervaring.

Leer je klanten kennen

Stel, je wil je klanten een betere koopervaring bezorgen. Een eerste voorwaarde is uiteraard wel dat je je product of dienst moet afstemmen op de behoeften van je klant. Het kennen van je klanten is daarbij cruciaal. Willen je klanten een breder productaanbod? Langere openingsuren? Gemakkelijkere toegang tot je producten? De enige manier om het te weten te komen, is het hen vragen.

Vraag het aan de klant

Om te weten te komen wat je klanten over je denken of wat ze van je verwachten, hoef je niet noodzakelijk te beschikken over allerlei fancy tools. Je kunt ook gewoon morgen al starten. Hoe? Door aan elke klant die binnenkomt, één gerichte vraag te stellen over wat er beter zou kunnen in jouw zaak. Zo kom je snel te weten waar het schoentje wringt en kan je beginnen werken aan een betere klantervaring.

Zo zet je in op een betere klantbeleving.

Elektronisch betalen: voordelen voor iedereen

Lees meer

Online tools

Is je klantenbestand te groot of wil je de verzamelde feedback op een meer gestructureerde manier verwerken? Bekijk dan eens de mogelijkheden van online tools zoals Typeform, Survey Monkey en Google Forms. Dit zijn enkele voorbeelden van handige hulpmiddelen waarmee je op een overzichtelijke manier gemakkelijk en snel informatie kunt verzamelen van heel wat klanten.

Uiteraard kun je niet alles uitvoeren wat je klanten willen. Dat hoeft ook niet. Zorg er wel voor dat je aan bepaalde verwachtingen voldoet. En toon of zeg wat je hebt aangepast. Zo voelen je klanten zich gehoord en kn jij je zaak verder laten groeien.

Start vandaag nog

Ongetwijfeld zit je vol met goede intenties en voornemens. Want wie wil er nu geen tevreden klanten over de vloer? Maar te vaak blijft het bij de intentie. Wil je echt inzetten op een betere customer experience, maak er dan werk van. Zoek het uit. Pak het nu in handen, want investeren in een goede klantrelatie loont. Begin met kleine dingen die het verschil kunnen maken. Een 'hallo' en 'tot ziens', zijn al een eerste stap in de goede richting.

Heb je het gevoel dat jij je klanten al kent?

Dan ben je helemaal klaar voor de derde tip over goede klantbeleving!

  • Thema:
  • Categorieën:
  • Type: