• Alles over selfservice en betaalautomaten.
Home / Blog /

Tip 1: Een goede klantbeleving begint bij tevreden klanten

 

Tip 1: Een goede klantbeleving begint bij tevreden klanten.

Een goede klantbeleving is de belangrijkste manier om het verschil te maken ten opzichte van je concurrenten, op korte en lange termijn. Maar wat is dat, een goede klantbeleving? En hoe begin je eraan? Aan de hand van 3 artikels zetten we je graag op weg naar een betere customer experience. Met oprechte aandacht voor je klanten, zet je al een eerste stap in de goede richting.

 

Wat is een goede klantbeleving?

Wacht even. Voor we dieper ingaan op klantbeleving nog even dit: Het spreekt voor zich dat je aanbod goed afgestemd moet zijn op de wensen van je klant. Twijfel je hier nog aan? Lees dan eerst tip twee voor een betere klantbeleving. Daar vind je enkele tools die je helpen bij het in kaart brengen van jouw  klantverwachtingen.

Maar wat als product, prijs en kwaliteit niet meer voldoende zijn? Hoe zorg je er dan toch voor dat die ene klant jouw zaak binnenstapt en niet de zaak wat verderop in de straat? Dat is waar klantbeleving over gaat: welk gevoel geef jij je klanten mee wanneer ze vinden wat ze zoeken? Want hiermee maak je het verschil. En goede nieuws is dat iedereen het kan. Je moet er alleen oren naar hebben.

 

Iedere klant is bijzonder.

Kent niet iedereen een plek waar je graag komt, of naar terugkeert. Heb je je ook al eens afgevraagd hoe dat komt? We lichten alvast een tip van de sluier op: het ontstaat tijdens contactmomenten. Iedereen wil namelijk gezien worden. Oprechte aandacht hebben voor je klanten creëert vertrouwen.

 

Betere klantbeleving en loyale klanten

Wedden dat je nog eens terugkeert naar de drankencentrale waar de medewerker zo attent was om je auto te helpen inladen? Of wat te denken van een onverwacht gebaar zoals de eigenaar van die ene koffiebar die je favoriete koffie serveert, zonder dat je erom hebt moeten vragen. Iemand op een positieve manier verrassen, blijft altijd bij. Dat heeft ook de slager om de hoek begrepen die nog snel een bot meegeeft, voor je hond.

 

In elk van de voorbeelden is 'de klant' niet gewoon één van de velen die er elke dag over de vloer komen. Iedere klant voelt zich bijzonder. Aan de basis van deze voorbeelden liggen oprechte, gerichte emoties zoals bewustzijn en empathie. En die kunnen leiden tot buitengewone klantrelaties.

 

Een betere klantbeleving voor langdurige klantrelaties.

Hoe beter je je klanten kent, hoe leuker het wordt en hoe beter de klantbeleving. Maar ook zonder kennis van je klanten, kun je het verschil maken. Klanten kiezen voor jou als je bedrijf en de waarden die je eraan koppelt, hen aanstaan. Als je je hiervan bewust bent en hier ook naar handelt, investeer je volop in een betere klantbeleving en loyale klanten. En daar plukken zowel jij als de klant de vruchten van.

 

Meer weten over hoe je een betere klantbeleving aanpakt?

Lees dan ook de andere artikels over klantkennis en winkelgemak.

 

 

Contactloos betalen: handig en veilig, ook in jouw winkel

Lees meer
  • Thema:
  • Categorieën:
  • Type: