• Alles over selfservice en betaalautomaten.

Doe zoals McDonald’s: Val op met een verkoopautomaat

Een verkoopautomaat die voorbijgangers trakteert op gratis hamburgers. Met deze formule kondigde een McDonald’s uit Boston in 2017 een nieuw Big Mac-formaat aan. Dit voorbeeld is méér dan een knap staaltje live marketing. Wij vertellen je waarom.

 

Méér dan verkopen

Een verkoopautomaat doet meer dan gewoon producten verkopen. Dit voorbeeld van McDonald’s laat je zien dat een verkoopautomaat een slimme en goedkope manier is om je eigen bedrijf of merk in de kijker te zetten. En wel om deze redenen:

 

Kostenbesparend

Heb je zonet een tweede zaak geopend en wil je de nieuwe buurt laten kennismaken met jouw productaanbod? Wil je graag uitpakken met een nieuw sterproduct ? Of ben je als marketeer op zoek naar een creatieve zet voor een succesvolle productlancering? Dan heb je misschien ooit al eens aan een pop-up gedacht. Een pop-up is leuk, maar kost je vooral veel tijd en geld. En dan hebben we het nog niet gehad over personeel. De verkoopautomaat van McDonald’s leert je dat het ook anders kan.

 

Live marketing

McDonald’s bezorgde de Big Mac fans een unieke ervaring. In plaats van te zeggen hoe geweldig de Big Mac wel is, liet McDonald’s de voorbijgangers zelf oordelen. Dus denk je echt het verschil te maken met die nieuwe ijssmaak? Of ben je op zoek naar een nieuwe doelgroep voor jouw product? Durf dan ook eens te kiezen voor 'beleving' in plaats van te investeren in een zoveelste advertentie in een magazine of op social media.

Mond-tot-mondreclame

Als er over je gepraat wordt, val je op. En dat was precies wat McDonald’s nodig had. Daarom kregen voorbijgangers niet zomaar een gratis burger. McDonald’s liet ze betalen met een tweet. Hoe? Door gratis burgers uit de machine te laten komen nadat de bezoeker eerst een tweet de wereld had ingestuurd. Geef je klanten dus een goede reden om over jouw bedrijf of merk te praten. Uitpakken met een verkoopautomaat kan je hierbij helpen.

Succesvolle verhalen zijn inspirerend omdat je er altijd wel iets uit kan leren. Deze aanpak van Donald McDonald laat zien dat een verkoopautomaat ook kan dienen als marketingstunt. Wat denk je? Is dit ook iets voor jouw bedrijf? 

 

Bekijk de video

McDonald’s: live marketing met verkoopautomaat

In 2017 werden Big Mac fans uit Boston gedurende één dag door McDonald’s getrakteerd op een gratis burger. Hiervoor schakelde de hamburgerketen een verkoopautomaat in, zonder tussenkomst van menselijke interactie. Ook voor jouw zaak of merk kan zo’n stunt interessant zijn. Lees het volledige artikel als je wil weten waarom. Wedden dat je na het lezen van een artikel anders kijkt naar een verkoopautomaat?