• Alles over selfservice en betaalautomaten.
Home / Blog /

Geef selfservice een plaats in je omnichannel-strategie

 

Geef selfservice een plaats in je omnichannel-strategie

Om als handelaar overal aanwezig te zijn en je klanten overal dezelfde service te bieden, heb je er alle belang bij om een degelijke omnichannel-strategie uit te werken. Die omnichannel-strategie combineert een fysiek winkelpunt met online zichtbaarheid, activiteiten via sociale media en een eventuele app of selfservice-aanbod. Ontdek hier hoe selfservice deel kan uitmaken van je omnichannel-strategie.

Omnichannel-aankoopbeleving

Op een desktop, mobiel of in een fysieke winkel ... Klanten willen overal de ideale aankoopbeleving. Het ultieme doel? Altijd en overal gemakkelijk vinden wat ze zoeken, zonder hulp van iemand anders. Het aanbieden van producten via selfservice, bijvoorbeeld via een verkoopautomaat of een andere selfservice-automaat, is daarvoor de ideale oplossing: De klant vindt in geen tijd wat hij nodig heeft en gaat dus niet elders zoeken. De beleving is belangrijker dan de prijs.

Je kunt ook je verkoopautomaat nog verder personaliseren om eenzelfde boodschap of branding te verzekeren in al je communicatiekanalen. Zo zorg je ervoor dat je klanten 'jouw' verkoopautomaat snel herkennen.
 

Selfservice en een persoonlijke service

Selfservice kan een persoonlijke service nooit helemaal vervangen. In bepaalde situaties verkiezen klanten nog steeds een levensechte persoon boven een machine. Om te helpen en vragen te beantwoorden. Dus ja, fysieke winkels zullen altijd nodig zijn. Selfservice speelt op een andere manier in op basisbehoeften zoals gemak en tijdwinst. Maar wist je dat ook automaten persoonlijk advies kunnen geven, zoals bijvoorbeeld het geval is bij gezichtsherkenning.
 

Minder personeel, maximale dienstverlening

Door je traditionele aanbod aan te vullen met een selfservice-aanbod, genereer je meer omzet. Maar ook je personeel ontlast je van eenvoudige, routinematige taken. Door selfservice in te zetten voor bepaalde basisbehoeften, krijgt je personeel meer tijd voor andere taken die écht het verschil maken voor je bedrijf en klanten. En dat is goed voor een betere klantbeleving.
 

Het geheim van succes? Evenwicht!

De nieuwe consumenten, en dan vooral die van generatie Z , zoeken voortdurend naar bedrijven en merken die de koopervaring vergemakkelijken. Een overdachte omnichannel-strategie met een selfservice-aanbod dat inspeelt op de wensen van deze generatie kan dit versterken. Anderzijds zullen er altijd klanten zijn die een meer traditionele en persoonlijke service wensen. De ideale aanpak ligt ergens in het midden: snelle, proactieve selfservice en een persoonlijke klantenservice met een toegevoegde waarde.

 

 

Verkoopautomaten: een technologisch hoogstandje

Lees meer

Doe zoals McDonald’s: Val op met een verkoopautomaat

Lees meer

 

 

  • Thema:
  • Omnichannel
  • Categorieën:
  • Type:
  • Verkoopautomaat