Waarom een selfservice-aanbod een must is in je omnichannel-strategie

Stel, je bent een slager. Om je zaak te doen groeien, wil je graag op zoveel mogelijk plaatsen present tekenen. In je slagerij, dat spreekt. Maar misschien ook wel met belegde broodjes op het bedrijventerrein in de buurt, op de wekelijkse markt of in de lokale supermarkt. Of virtueel via je webshop, op social media of in het stadsmagazine.

vending machines omni channel

Al die verschillende kanalen noemen we in managementtaal omnichannel. Je wilt als handelaar overal herkenbaar en aanwezig zijn met je bedrijf, en je klanten overal dezelfde service te bieden. En in zo’n omnichannel-strategie mag selfservice niet ontbreken! Maar hoe doe je zo’n integratie met weinig inspanning en toch met een groots resultaat? Met de tips hieronder kom je al een heel eind.

Klanten willen overal kunnen winkelen

Of het nu via hun pc, smartphone of in je fysieke winkel is: je klanten willen overal dezelfde, vlekkeloze aankoopbeleving zodat ze gemakkelijk vinden wat ze zoeken.

Net daarom is een verkoopautomaat of andere selfservice-automaat de ideale aanvulling op je andere verkoopkanalen. De klant vindt snel wat hij nodig heeft en gaat dus niet bij de concurrentie zoeken. De beleving is in dit geval belangrijker dan de prijs.
 

Je verkoopautomaat ‘praat’ ook

Net als je andere verkooppunten, moet je verkoopautomaat ook passen bij de uitstraling van je zaak. Personaliseren is dus de boodschap. Zorg ervoor dat klanten jouw automaat snel herkennen, en geef hen dezelfde service als in al je andere verkoopkanalen.
 

Selfservice en persoonlijke service vullen elkaar aan

Natuurlijk is selfservice niet hetzelfde als persoonlijke service. Advies en hulp bij een aankoop of vragen beantwoorden: een goede verkoper in je zaak is van onschatbare waarde. Verkoopautomaten spelen wél in op andere behoeften, zoals gemak en tijdwinst. En zo vullen de verschillende soorten service elkaar prima aan.
 

Minder personeel, maximale dienstverlening

Selfservice-automaten zijn een goede aanvulling op het traditionele aanbod van je zaak. Hoe meer verkoopkanalen, hoe meer omzet. Bovendien maak je het leven van je personeel makkelijker: eenvoudige routineklussen kan een automaat ook. Zo krijgen je medewerkers meer tijd en ruimte voor taken waarbij ze écht het verschil maken. En de klantbeleving? Die gaat er alleen maar op vooruit.
 

De ideale omnichannel-strategie: combineren!

De consumenten van vandaag en morgen houden van hun gemak, ook als ze shoppen. Hou in je verkoopstrategie dus in rekening met die wens, en zorg voor een selfservice-aanbod. Anderzijds zullen er altijd klanten zijn die een meer traditionele en persoonlijke service verkiezen. De ideale aanpak? Combineren: snelle, proactieve selfservice en een persoonlijke klantenservice met een toegevoegde waarde.

Uw klant heeft al gekozen? En u?

Breng me in contact met de geschikte leverancier

Ontdek wat self-service en betaalautomaten voor jou kunnen betekenen