• Alles over selfservice en betaalautomaten.
Home / Blog /

Omnichannel-strategie en selfservice om je verkoop te laten

 


Waarom een selfservice-aanbod een must is
in je omnichannel-strategie 

 

Stel, je bent een slager. Om je zaak te doen groeien, wil je graag op zoveel mogelijk plaatsen present tekenen. In je slagerij, dat spreekt. Maar misschien ook wel met belegde broodjes op het bedrijventerrein in de buurt, op de wekelijkse markt of in de lokale supermarkt. Of virtueel via je webshop, op social media of in het stadsmagazine.

Al die verschillende kanalen noemen we in managementtaal omnichannel. Je wilt als handelaar overal herkenbaar en aanwezig zijn met je bedrijf, en je klanten overal dezelfde service te bieden. En in zo’n omnichannel-strategie mag selfservice niet ontbreken! Maar hoe doe je zo’n integratie met weinig inspanning en toch met een groots resultaat? Met de tips hieronder kom je al een heel eind.


Een verkoopautomaat: een troef in je omnichannel-strategie

Een selfservice-aanbod, via een verkoopautomaat of een ander zelfbedieningstoestel, is een oplossing om de stilstand of daling van je fysieke verkoop te compenseren. Het is ook een manier voor je cliënteel om de weg naar jouw zaak terug te vinden.
 

Laat je verkoopautomaat voor jou ‘spreken’ 

Net als je andere verkooppunten, moet je verkoopautomaat ook passen bij de uitstraling van je zaak. Personaliseren is dus de boodschap. Zorg ervoor dat klanten jouw automaat snel herkennen, en geef hen dezelfde service als in al je andere verkoopkanalen.
 

Selfservice en persoonlijke service vullen elkaar aan

Natuurlijk is selfservice niet hetzelfde als persoonlijke service. Advies en hulp bij een aankoop of vragen beantwoorden: een goede verkoper in je zaak is van onschatbare waarde. Verkoopautomaten spelen wél in op andere behoeften, zoals gemak en tijdwinst. En zo vullen de verschillende soorten service elkaar prima aan.
 

Minder personeel, maximale dienstverlening

Selfservice-automaten zijn een goede aanvulling op het traditionele aanbod van je zaak. Hoe meer verkoopkanalen, hoe meer omzet. Bovendien maak je het leven van je personeel makkelijker: eenvoudige routineklussen kan een automaat ook. Zo krijgen je medewerkers meer tijd en ruimte voor taken waarbij ze écht het verschil maken. En de klantbeleving? Die gaat er alleen maar op vooruit.
 

Minimale uitrusting, maximale service 

Genereer opnieuw inkomsten door een selfservice toe te voegen aan je traditionele aanbod. Natuurlijk kan een verkoopautomaat nooit de persoonlijke service vervangen die je in je fysieke zaak aanbiedt. Maar je biedt je klanten wel andere voordelen: gemak en tijdsbesparing. Je toont dat je hen blijft servicen, dat ze de producten die ze leuk vinden kunnen blijven kopen. En da’s alleen maar goed nieuws voor de klantenervaring.

Breng me in contact met de geschikte leverancier

Contacteer me

  • Thema:
  • Omnichannel
  • Categorieën:
  • Type:
  • Verkoopautomaat