• Alles over selfservice en betaalautomaten.
Home / Blog /

Selfservice op maat van Generatie Y

 


Selfservice: de favoriet van de on-the-go-shoppende millennials

 

Veel kans dat een groot deel van je klanten geboren zijn tussen 1985 en 2000. Generatie Y of de millennials hebben ondertussen de grootste bestedingskracht. En dat geld geven ze vooral onderweg uit: met hun smartphone, online en … via selfservice

Tanken, je auto schoonmaken in de selfcarwash, je pakket ophalen uit de pakketautomaat, inchecken voor een vlucht, je boodschappen scannen in de supermarkt: het zijn maar een paar voorbeelden van hoe millennials alles zélf in handen willen nemen. Met de kaart kunnen betalen aan zo’n selfservice-automaat hoort daar natuurlijk ook bij: da’s niet alleen vlotter en veiliger, het is ook veel hygiënischer voor de klanten.

Tijd dus, om je te verdiepen in de gewoontes en verwachtingen van deze groep consumenten, zodat je er feilloos kunt op inspelen.

 

 

Smartphones zorgen voor andere gewoontes en verwachtingen 

Millennials zijn de eerste generatie consumenten die opgegroeid zijn met de gsm en smartphone in hun hand. Ze willen iets kopen? Dan is dat binnen 5 minuten geregeld. Kiezen in de webshop, online betalen en morgen levert een koerier de bestelling bij hen thuis of op kantoor. Instant bevrediging, dus. 


Je houdt dus als handelaar maar beter rekening met die on-the-go-levensstijl:

• Always on: alles is 24/7 beschikbaar, ook na sluitingstijd van de fysieke winkel
• Mobile first: zoektocht naar product of dienst begint online en mobiel 
•  Snel en makkelijk: informeren en transactie gaan simpel en vlekkeloos
• Interactie(f): menselijk contact, maar alleen als het nut heeft
• Hier en nu: directe voldoening na de transactie
 

Generatie Y shopt op verschillende manieren

Voor basic producten is generatie Y vergroeid met on-the-go. Een snelle hap of bioscoopticket? Dan willen ze zichzelf rap, autonoom en digitaal kunnen bedienen. Met een orderkiosk, bijvoorbeeld. Je klant kan zich makkelijk en volledig informeren, bestellen en ook zelf afrekenen zonder tussenkomst van een verkoper. 

Bijvoorbeeld: bij binnenkomst in een broodjeszaak toetst de klant zijn bestelling in op de orderkiosk en betaalt meteen via de ingebouwde betaalautomaat. Als zijn bestelling klaar is, haalt hij ‘m gewoon af aan de toog. Niet alleen handig en snel voor de klant, ook voor de zaakvoerder is zo’n kiosk kostenbesparend, hygiënisch en goed voor het imago van zijn zaak! Heb je bovendien ook nog een full-service verkoopautomaat als aanvulling op je verkoopstrategie? Dan ben je helemaal klaar voor de millennials. 
 

En daar is Generatie Z al

Na Y komt … inderdaad, Z: de volgende generatie consumenten staat al klaar. Nóg mobieler, nóg meer verknocht aan hun smartphone en nóg ongeduldiger als het op shoppen aankomt. De toekomst is dus al begonnen. Zorg dat je de trein niet mist.



  • Thema:
  • Nieuwe klantverwachtingen
  • Categorieën:
  • Type: