• Alles over selfservice en betaalautomaten.

Roze verkoopautomaat brengt online merk dichter bij klant.

Een knalroze verkoopautomaat in de vorm van een telefooncel versiert sinds 2018 de imposante en drukbezochte stadsfeestzaal in Antwerpen. Bedenkster van dit in het oog springend initiatief is Jessica de Block, drijvende kracht achter het online label Antwerp Avenue. Het opzet? Uitbreiden van merkbekendheid in combinatie met verkoop. En daar is deze ondernemende lady boss helemaal in geslaagd. Maar waarom nu een verkoopautomaat? Jessica klapt uit de biecht.

“Ik wil zo weinig mogelijk lasten en kosten. Daarom koos ik voor een marketingstunt met een verkoopautomaat.”

Waarom een verkoopautomaat en geen pop-up?

Voor mijn eigen Tech Candy Machine heb ik me laten inspireren door de Sprinkles Cupcake ATM in Amerika. Nog steeds scoort de cupcake ATM goed op social media, zelfs nadat het al enkele keren viraal is gegaan. Het is zo eenvoudig en slim: Je kiest een cupcake, betaalt met de kaart en er komt een cupcake uit de muur, zonder tussenkomst van een verkoper. Het paste perfect binnen mijn leanstrategie. Die lage overheadkosten wou ik ook voor Antwerp Avenue.

Je hebt er zelfs de pers mee gehaald!

De roze verkoopautomaat is een geweldig succes gebleken. Het was zeer nieuwswaardig, dus het werd ook meteen opgepikt door verschillende media. Mensen waren nieuwsgierig en kwamen speciaal naar de Stadsfeestzaal in Antwerpen om de roze telefooncel van dichtbij te komen bewonderen. De guerrillastunt zou normaal 8 weken duren, maar het werd bijna een jaar.

roze verkoopautomaat Antwerp Avenue

Welk type verkoopautomaat heb je gekozen?

Je zou het niet zeggen, maar mijn vending machine is eigenlijk een ‘budgetsnack’, een snoepautomaat dus (lacht). Die wilde ik helemaal ombouwen tot een telefooncel, in mijn eigen unieke stijl. Voor de leverancier van de automaat was het de eerste keer dat ze deze vraag kregen, maar ze waren meteen mee met mijn verhaal.

Wat was voor jou belangrijk bij de keuze van een verkoopautomaat?

Naast een eigen stijl, wou ik ook dat klanten met de kaart konden betalen, gezien de jongere doelgroep waarop ik mikte. Een cashloze manier van betalen was ook veel handiger voor mijn boekhouding: het geld kwam gewoon rechtstreeks op mijn rekening terecht.

 

Banner verkoopautomaat

 

Zou je het opnieuw doen?

Ja, zonder twijfel. Het was bijzonder tijdsintensief, de inhoud moest telkens aangevuld worden. Maar voor mij was het vooral een kostenefficiënte marketingstunt om mijn merkbekendheid te vergroten. Daarnaast hebben ook veel nieuwe klanten de weg naar Antwerp Avenue gevonden, die ik nooit had kunnen bereiken via de website alleen.

Heb je zin gekregen om ook aan de slag te gaan met een verkoopautomaat?

Vind de geschikte leverancier voor jouw bedrijf.