• Alles over selfservice en betaalautomaten.
Home / Blog /

Tracs Systems- Cashless omgeving in de bibliotheek

 

E-payment zorgt voor blije klanten en personeel in de bib

Bibliotheken en gemeentediensten evolueren mee in de richting van zelfbediening en e-payment. Daarmee spelen ze in op de verwachtingen van het jonge publiek dat ze er vaak over de vloer krijgen. IT-bedrijf Tracs Systems biedt zijn diensten en producten onder andere aan in bibliotheken in België, Duitsland én Nederland. Sales en Marketing Manager Anthony Vavrinek maakt het mee vanop de eerste rij.

 

Selfservice in bibliotheken: het begin

Het verhaal van Tracs Systems in bibliotheken begint in 2003. Bibliotheken wilden toen mensen zelf hun bibliotheek-pc’s laten reserveren. Het reservatiesysteem dat Tracs toen ontwikkelde op maat van de bib, is nog steeds in gebruik. “Het was het prille begin van selfservice bij bibliotheken”, merkt Anthony op. “Later kregen we vanuit de bibliotheek van Turnhout de vraag voor een betaalautomaat in de bib. Zo kwam de evolutie naar een cashless, digitale bibliotheekomgeving op gang.”

Even doorspoelen naar 2019. Wat is er zoal veranderd in de bibliotheek van vandaag?

Het is bekend dat jongeren minder boeken lezen, maar het bibliotheekbezoek blijft wel toenemen. De bib is een ontmoetingsplaats geworden, een belevingsplek. Het is gewoon cool om in de bib te studeren, elkaar te ontmoeten of er gewoon lekker de krant te lezen.

Contactloos betalen: handig en veilig, ook in jouw winkel

Lees meer

Voldoet jouw betaalterminal aan deze 4 regelgevingen?

Lees meer

Omnichannel-strategie en selfservice om je verkoop te laten

Lees meer

De bib is dus een dynamische plek geworden. Hoe speelt innovatie er een rol?

De tijd van de bibliothecaris die enkel boekjes uitleent en boetes uitrekent is al lang voorbij. De bib is vragende partij om te innoveren en te digitaliseren. Zo krijgt de bibliotheekmedewerker de handen vrij voor andere dingen, hij kan  expo’s, lezingen of andere events gaan organiseren.

Welke rol speelt innovatie voor de bezoeker?

Het ultieme voorbeeld hiervoor is de Open+ bibliotheek van Bree. De vaste bibliotheekbezoekers kunnen er ook naartoe na de officiële openingsuren. Het licht blijft branden, maar er is geen personeel meer aanwezig. Bezoekers kunnen tot 22 uur ‘s avonds binnen met een badge. Hierdoor kunnen burgers 85 uur per week genieten van de rust en de faciliteiten die een bibliotheek te bieden heeft. Met de slimme boekenkast kunnen ze ook zelf en buiten de openingsuren ontlenen en reserveren. Het komt helemaal tegemoet aan de 24/7-selfservice-verwachtingen van de nieuwe generatie.

We evolueren naar een cashless samenleving. Verdwijnt cash ook stilaan in de bibliotheken?

Ja, ook in bibliotheken is elektronisch betalen de norm geworden. In de vooruitstrevende bib van Bree hangt van ons een automaat aan de muur. Daarin hebben we de betaalterminal VALINA geïntegreerd, waarmee bib-bezoekers gemakkelijk en veilig kunnen betalen. Handig is ook dat VALINA alle digitale betalingen mogelijk maakt.

“In Houthalen-Helchteren en Gent installeerden we al kiosken voor burgerzaken. De burger kan er bijvoorbeeld zelf de aanvraag voor zijn rijbewijs afhandelen.”

Hoe was je ervaring met VALINA tot nu toe?

VALINA werkt feilloos: zowel de bib als de bezoekers zijn er heel tevreden over. De VALINA werkt trouwens niet alleen prima, hij ziet er ook heel mooi uit.

"De VALINA is future-proof. De vooruitstrevende technologie van de betaalterminal is voor ons heel handig om het toestel door te ontwikkelen op maat van onze klanten.”

 

Banner VALINA

 

Zijn er nog andere voordelen van jullie aanbod met VALINA?

We kunnen VALINA en onze automaten bijvoorbeeld ook koppelen aan een boekhoudprogramma. De financiële mensen bij de gemeentediensten zien dat natuurlijk graag gebeuren: zij moeten niet meer aan de slag met verschillende excel-documenten. Al het geld van de diensten komt meteen in het juiste kolommetje van het boekhoudprogramma terecht.

betaalautomaat-biblioheek-kapellen
efficiënt: software kan gekoppeld worden aan boekhoudprogramma’s
•	uitstraling: schitterend design 
•	future-proof: aanvaardt elke digitale betaling 
•	feilloos: werkt foutloos en correct
•	communicatie: digitale promoties mogelijk via touchscreens

Zijn jullie enkel actief in bibliotheken?

We werken ook voor bedrijven en zijn ook aanwezig in stadions van voetbalclubs, onder andere in Club Brugge, Stayen van STVV, Racing Genk en de Ghelamco-Arena van Gent. En in het  stadion van Schalke 04 in Duitsland. Binnenkort rollen we twee volautomatische wasstraten met nummerplaatherkenning uit. Er staan dus nog boeiende zaken te gebeuren..

  • Thema:
  • Digitale transformatie
  • Categorieën:
  • Type:
  • Betaalterminal