Jouw selfservice-winkel in leegstaand handelspand

Lokale overheden nemen maatregelen in de strijd tegen leegstand. Dat is een opportuniteit voor handelaars, bijvoorbeeld voor selfservice-winkels

banner

Steden en gemeenten hebben de laatste jaren meer en meer af te rekenen met leegstand in handelscentra: winkelpanden die er verlaten -en soms ook verloederd- bijstaan. De overheid neemt maatregelen om de leegstand te bestrijden. Met een dosis creativiteit schuilt hierin een opportuniteit voor jou als handelaar.

De oorzaken: e-commerce en grote shoppingcentra

De reden voor de leegstand ligt voor de hand: de opkomst van e-commerce. Het is geen toeval dat vooral modezaken de deuren sluiten. De grote modeketens zetten meer in op hun webshops en beslissen minder filialen open te doen. Ook de opkomst van shoppingcentra en  baanwinkels buiten de kernen liggen aan de basis van leegstand in winkelcentra.

 

Lokale overheden stimuleren jonge ondernemers

Voor steden en gemeenten is de leegstand een doorn in het oog. Lokale overheden nemen daarom maatregelen om de strijd tegen leegstand aan te gaan. Zo zijn er gemeenten die vestigingssubsidies toekennen voor wie leegstaande handelspanden inneemt, of subsidies geven voor tijdelijke invulling van commerciële winkelruimtes. Een andere formule tegen leegstand is omzethuur: de huur hangt dan samen met de omzet die de handelaar in het pand draait. Het zijn maatregelen die de drempel verlagen voor handelaars met ideeën om iets te beginnen in handelskernen.

 

Idee: een selfservicewinkel

Nu denk jij misschien: een leegstaand handelspand voordelig inpalmen zie ik wel zitten, maar een nieuwe winkel beginnen of een nieuw filiaal openen, dat is toch nog andere koek. Begrijpelijk, want een klassieke nieuwe winkel moet ingericht worden en je moet personeel zoeken en opleiden. Dat vergt heel veel tijd, energie en geld. Een selfservice-winkel kan deze hinderpaal overbruggen. Denk aan een winkel uitgerust met bestelautomaten, waar de klant zelf zijn bestellingen en betalingen uitvoert. Dat bespaart alvast personeel. Als je volledig autonome verkoopautomaten plaatst met je producten, kan je zelfs helemaal zonder extra personeel een winkel beginnen op een nieuwe locatie.

24/7 beschikbaarheid

Met een winkel met hoge mate van zelfbediening speel je bovendien in op de wensen van de moderne consument. Veel consumenten hebben niet meer de tijd om tijdens de traditionele openingsuren te winkelen. Denk aan tweeverdieners, maar ook de jonge generatie verwacht 24/7 beschikbaarheid. Onder andere uit marktonderzoek van Ernst & Young blijkt ook dat de nieuwste generatie consumenten, de digital natives, een hoge mate van selfservice verwachten.

 

Robuuste machines met moderne uitstraling

Met een selfservice-winkel kan je je zaak dus op een vrij laagdrempelige manier uitbreiden. Maar je in zo’n verlengstuk van je zaak wil je natuurlijk wel dat de machines:

  • een frisse uitstraling hebben (want ze moeten het imago van je zaak op die nieuwe locatie uitdragen)
  • robuust zijn (want ze moeten goed bestand zijn tegen vernielingen)
  • mobiel en elektronische betalen aanbieden (want dat is een eis van de 24/7-consumenten)

De nieuwe generatie bestel- en verkoopautomaten voldoen perfect aan al die eisen. Niets houdt je dus tegen om je eigen zelfbedieningswinkel op te starten.